Zorg dat u niet wordt opgelicht!

Phishing?

Zorg dat u niet wordt opgelicht!

Wat is Phishing?
Bij phishing proberen criminelen door middel van nepberichten uw persoonlijke gegevens te achterhalen om u zo geld afhandig te maken. In het bericht kan staan dat er iets mis is met uw bankgegevens of dat uw bankpas is verouderd en dat u gratis een nieuwe kunt aanvragen. Criminelen lokken u vervolgens naar een valse (bank)website. Deze lijkt op de echte website. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw bankgegevens. Met alle gevolgen van dien.
Steeds vaker ook doen zij zich voor als medewerkers van de Belastingdienst. Hierbij maken zij gebruik van verschillende methoden.

E-mail, sms- en WhatsAppberichten
U ontvangt een bericht waarin staat dat u nog een openstaande schuld heeft bij de Belastingdienst. U wordt verzocht om uw belastingschuld direct te betalen met de bijgevoegde link. Voorheen bevatten deze berichten nog wel eens taal- en spelfouten maar anno 2020 zijn deze steeds beter geformuleerd waardoor ze geloofwaardig overkomen. Open de link niet en verwijder het bericht. De Belastingdienst verstuurt geen e-mails, sms- of WhatsAppberichten over openstaande belastingschulden. Zij doen dit altijd schriftelijk!

Neptelefoontjes
U krijgt een telefoontje van iemand die zich voordoet als een medewerker van de Belastingdienst die vertelt dat u direct uw nog openstaande belastingschuld moet betalen omdat de Belastingdienst anders onmiddelijk beslag gaat leggen op uw bankrekening. U zou dit alleen kunnen oplossen door direct met een spoedbetaling het geld over te maken naar een bepaald bankrekeningnummer, uiteraard is dat niet dat van de Belastindienst. Deze criminelen zijn getraind om u onder (tijds)druk te zetten en te profiteren van uw angst. Trap hier niet in en kap direct het gesprek af. De Belastingdienst belt nóóit als er belastingschulden openstaan, maar stuurt u altijd een brief in de welbekende blauwe envelop.

Fraudehelpdesk
Op de website van de Fraudehelpdesk staan tal van voorbeelden van valse sms- en WhatsAppberichten, nepfacturen en e-mails van oplichters die u op slinkse wijze geld afhandig proberen te maken. Voelt u zich gedupeerd? Dan kunt u daar ook altijd een melding doen.

Wat kunt u doen om phishing van uw gegevens te voorkomen?
- Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcard maatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om.   
- Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
- Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
- Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
- Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
- Rijbewijs gehaald? Zet hiervan liever geen foto op social media. De zichtbare persoonsgegevens op de foto van het rijbewijs kunnen worden misbruikt.
- Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
- Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje
- Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van de uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.
-  En misschien wel de beste tip: maak in dergelijke gevallen vooral geen bedragen over en neem eventueel contact op met uw adviseur.

 

 

Bron: Fraudehelpdesk/Politie